Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag

Verschillen in beleving anno 2020

In het boek Allahu Akbar (2016) is in een 17-tal artikelen de Arabische Lente besproken met daarnaast nog een aantal losse artikelen over onderwerpen gerelateerd aan dit zelfde onderwerp. Eén van de onderwerpen dat natuurlijk beschreven is, is het ontstaan en bestaan van het fenomeen Daesh, de links van het westen aan deze zogenaamde terroristische organisatie (in het kader van het opstarten) en de acties van datzelfde westen daarna op de organisatie (om ze te vernietigen). 

De Arabische Lente begon in feite met de zelfdoding van de fruitverkoper Mohammed Bouazizi uit Sidi Bouzid op 17 december 2010 nadat de politie zijn verkoopwaar in beslag had genomen. De rest van het verhaal van de Arabische Lente zal mogelijk bij u bekend zijn en is daarnaast ook in het boek verder te lezen. 

Laatst zei een goede vriend dat na de lente de zomer komt – dit staat wetenschappelijk ook vast – en mogelijk gaat het nu beter in Tunesië en andere landen. Insha’Allah worden er weer een aantal artikelen geschreven over de ‘verschillen in beleving’ zo tien jaar na het begin van deze belangrijke revolutie in de Arabische wereld. Het eerste artikel gaat over Nederland. 


Intermezzo
Anno 2020 worstelt de Nederlandse overheid nog steeds met de gevolgen van de Arabische Lente van 2010 en verder. 

Twee berichten kwamen ongeveer tegelijkertijd in de Nederlandse pers terecht en de aandachtige lezer mag de overeenkomsten cq. de verschillen zelf zoeken.  

  • Eerste bericht
    “ … De Britse veteraan Tom Moore wordt geridderd, mede als dank voor zijn inzamelingsactie voor coronaslachtoffers. De 100-jarige Brit krijgt de onderscheiding op speciaal verzoek van premier Boris Johnson, melden Britse media dinsdagavond. De voordracht is goedgekeurd door koningin Elizabeth … “ (artikel uit Telegraaf) 
  • Tweede bericht
    “ … Oud-Hofstadgroeplid Samir A. is eind juni in Rotterdam opgepakt wegens financiering van terrorisme. Dat bevestigt zijn advocaat Tamara Buruma. A. zit nog steeds vast … “(artikel uit Volkskrant) 


In principe is het uitgangspunt voor beide heren hetzelfde, nl. het inzamelen van geld voor mensen die het moeilijk hebben; voor Tom Moore gaat het dan over slachtoffers van het SARS-CoV-2 virus en bij Samir A. was er sprake van geld dat nodig was voor vrouwen en kinderen die achtergelaten zijn in zgn. Daesh-gebied. 
Maar daarna is de overeenkomst compleet weg: de een wordt geridderd en gefêteerd als de grote strijder die op hoge leeftijd nog steeds de mogelijkheid heeft om geld in te zamelen; de ander die ook geld inzamelt wordt nog steeds gezien als terrorist. 

Hofstadgroep
De naam Hofstadgroep is niet door de leden zelf verzonnen, maar is door de Nederlandse Inlichtingendienst (AIVD) aan een groep jongeren gegeven, omdat men van mening was dat een groep jihadistische radicalen uit Den Haag en Amsterdam een aanslag aan beraden was. De groep, actief tussen 2002 en 2005 kwamen bij elkaar om de Islam te bediscussiëren. Volgens de ‘meeluisteraars en kenners van de AIVD’ ging het hier met name over fundamentalistische interpretaties van de Islam. Op de site kennisbankterrorisme.nctv.nl wordt hier verder over de Hofstadgroep gesproken, worden de leden genoemd, de zogenaamde bevelstructuur en ga zo maar verder. Opvallend is hierbij te noemen, dat de leden terroristische aanslagen gepland zouden hebben in Nederland en wat is daaruit gekomen?
Later was er nog een tweede generatie – volgens de site – de zogenaamde ‘Piranha-groep – die uiteindelijk in 2005 ontmanteld werd door de inzet van de AIVD en politie.

De groep zou met name in Nederland operationeel zijn geweest, maar een enkel internationaal contact is zeker aanwezig geweest, waaronder – volgens de site – met een Islamitische militant die in Spanje heeft gewoond en door Marokko werd gezocht, en tevens met een zogenaamde emir (zonder naam) uit Pakistan of Afghanistan. M.a.w. deze zogenaamde emir is nooit gevonden door de AIVD. Tenslotte, zouden een aantal ‘uitreizigers naar Syrië’ banden hebben gehad met de Hofstadgroep.   
Volgens diezelfde AIVD zijn de leden van de Hofstadgroep nooit uitgereisd – als groep – naar gebied van Daesh. Daesh wordt in het boek Allahu Akbar ook besproken. o.a. in het artikel ‘Het zwarte leger, voorspeld?’ en het artikel ‘Complottheorie: waar rook is, is vast vuur’. M.n. in dit laatste artikel worden vraagtekens gezet bij het ontstaan van Daesh door moslims, maar tevens gezocht is naar een westerse start voor Daesh. 

De Hofstad-leden zijn volgens de AIVD niet in aanraking geweest met de leden van Daesh, dus hoeft er niet gesproken worden over internationaal terrorisme. Dat de leden het een en het ander van plan waren in Nederland is tot in den treure besproken door advocaten en rechters. 

Samir A.
Samir A is de afgelopen tijd weer in het nieuws, met name de roddelpers, om aan te geven, dat hij natuurlijk een ‘oud strijder was van de Hofstadgroep’ en dat hij zijn zogenaamde slechte daden nog niet is afgeleerd. De Volkskrant gaf in een artikel een korte beschrijving van zijn terroristische inslag: “… Samir A. verwierf in 2004 nationale bekendheid als een van de kopstukken van de terroristische Hofstadgroep. In 2006 werd hij veroordeeld tot dertien jaar cel, onder meer wegens het beramen van aanslagen … “. Let even op de laatste zin: gevangenisstraf van 13 jaar voor het beramen – en dus niet het uitvoeren – van aanslagen. 

Welnu, deze Samir A met zijn verleden van het ‘beramen van aanslagen’ meetorsend voor de rest van zijn leven, is opgepakt omdat hij verdacht wordt voor het inzamelen van geld voor vrouwen en kinderen in Daesh-gebied. Nu gaat het volgens het artikel eigenlijk niet om het inzamelen an sich, maar meer dat de vrouwen zijn afgereisd “ … naar het Midden-Oosten om deel te nemen aan de gewelddadige jihad …”  Het geld zou verstuurd zijn via een tussenpersoon, naast het feit dat Samir A ook verdacht wordt van witwassen en hawala-bankieren. 

De vrouwen die nog steeds in het gebied zouden vertoeven, worden door Nederland niet toegelaten, maar zeker ook niet onderhouden. Daarnaast is nergens iets op papier te vinden, dat de vrouwen zijn veroordeeld voor aanslagen of het vermoorden van wie dan ook. Op zich is het een verhaal dat zeker niet zuiver te noemen is. Maar daarbij komt dan nog dat het feit, dat elk contact om de vrouwen en zeker kinderen te helpen om hun leven een beetje humaan te maken, door de Nederlandse overheid op allerlei manieren verboden is en als het dan toch gebeurd, gedwarsboomd wordt. Zie het verhaal van Samir A, die zich alleen maar bekommerd heeft over zijn zusters in Islam en de kinderen die alleen zijn achtergebleven. Nee, het zal duidelijk zijn dat Samir A. hiervoor nooit geridderd zal worden, ondanks dat hij zeker geen moorden op zijn naam heeft staan. Dit in tegenstelling tot anderen die gevochten hebben in de Tweede Wereldoorlog in Birma of India.

Het gaat zoals altijd: Welke etiket krijg je in je leven opgespeld door mensen die niet alles van de ander weten. 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: